Usecase Lidl

Audiovisueel bedrijfsmagazine - Teamgevoel versterken

Teamgevoel versterken onder Lidl collega’s.

 

We spraken met Micheline Blancquaert, Senior Consultant Corporate Communication bij Lidl over haar ervaring na 1 jaar Untold Stories voor het intern kanaal Team Lidl TV.

 
“Ik ben megafan van Untold Stories.
Ik denk dat het de juiste manier is om je mensen echt te engageren.”
Micheline Blancquaert, Senior Consultant Corporate Communication

 

Een gemeenschappelijk doel voor alle Lidl-collega’s

Lidl heeft 1 doel: een tevreden klant. Om iedereen binnen de internationale supermarktketen de neuzen in dezelfde richting te sturen, is een sterke interne communicatie een must. Daarin sloot de visie van Untold Stories naadloos aan bij de noden van Lidl.

“Een van onze onze waarden bij Lidl is ‘doorbreek de silo's’ - dat wil zeggen dat ook al zitten we fysiek verspreid, ook al doen we een totaal andere job - we werken allemaal voor hetzelfde bedrijf en we willen eigenlijk allemaal gewoon een tevreden klant. En daarvoor bundelen we onze krachten en werken we over ‘silo’s’ (afdelingen/werklocaties) heen. Dat is waar iedereen rechtstreeks of onrechtstreeks naartoe wil. Team Lidl TV zit on the right spot daarvoor, dus het helpt in communicatie en samenwerking met elkaar en wederzijds begrip.”

Moderniseren van het personeelsmagazine 

Lidl had een papieren intern personeelsmagazine. De beslissing om naar video over te stappen kwam na enkele overwegingen.

“We hadden een digitaal kanaal (werknemersapp) met intussen een groot bereik. En je hebt niet echt cijfers van [het papieren magazine]. Wie leest dat eigenlijk? Je kunt dat wel een keer vragen in een enquête, maar het zijn geen harde cijfers over. Ja, video wordt gewoon alleen maar aantrekkelijker om te gebruiken om in te zetten naar medewerkers toe. Mensen die werken in de winkel, mensen die werken in de DC’s (distributiecentra) als arbeider en daarvoor is video wel heel toegankelijk. Je kan ze gewoon sneller bereiken met juiste boodschappen en een beetje meer fun en buzz gaan creëren via video.” 

Verbinding via verhalen: medewerkers leren elkaar echt kennen

Bij Untold Stories staat verbondenheid, betrokkenheid en employer branding centraal. Met haar verschillende rubrieken biedt Quilombo de klant een employer branding strategie op maat aan. Micheline’s favoriete rubriek is ‘A Day in the Life’, een segment waarin we een werknemer een hele dag volgen. 

“Ik denk dat die gewoon super populair is omdat je de mensen achter de werknemer ziet en je leert elkaar beter kennen. Het persoonlijke zorgt er ook voor dat je wat meer connectie met elkaar vindt omdat je enerzijds een keer inzicht krijgt in, bijvoorbeeld, hoe een dag van een DC medewerker eruitziet. Ik hoor bijvoorbeeld van mensen die al 7 jaar bij Lidl werken dat ze nog nooit een DC langs de binnenkant hadden gezien of iemand hadden ontmoet die daar werkt. 

Waarom kiezen voor Untold Stories van Quilombo?

“De formats die [Quilombo aanbood] qua thema en de verschillende rubrieken waren heel interessant. We kregen eerder een lijst met voorbeeldvideo 's. Dat was supertof en was eigenlijk wel wat we zochten.”

Lidl houdt de zaken graag luchtig en leuk, maar er moet ook ruimte zijn en rekening gehouden worden met de corporate omgeving. Die balans zat goed bij Quilombo, volgens Micheline.

 

“[Lidl] is een groot en complex bedrijf met een combinatie van verschillende locaties, verschillende functies, verschillende talen, verschillende landen... Maar Quilombo was daar snel in mee.”

 

“[Quilombo] had meteen de juiste tone of voice te pakken en wist mensen vlot te motiveren om deel te nemen, wat zeker niet altijd evident is.”

Een samenwerking op vertrouwen

“Wat ik het meest waardeer, is dat we op Quilombo kunnen vertrouwen. We hoeven niemand intern mee te sturen om het in goede banen te leiden. Ze leggen professioneel contact met onze medewerkers, die telkens enthousiast zijn. Veel videopartners zijn technisch sterk, maar missen de menselijke connectie. Bij Quilombo zit dat net wél goed.”

Na elke video volgt een debrief met ruimte voor feedback en optimalisatie.

 

“We hebben [na elke video] telkens wel een paar lessons learned. Maar over het algemeen voelt het alsof we al jaren samenwerken.”

 

Een succesverhaal onder de medewerkers

De impact is duidelijk voelbaar, ook bij de medewerkers zelf. Team Lidl TV heeft een indrukwekkend bereik.

“Bovendien wordt er ook vaak in groep gekeken en collega’s praten er met elkaar over. Dat toont aan dat het werkt.”

Micheline deelde enkele positieve reacties van de Lidl medewerkers:

“Quelle évolution ces dernières années sur la communication de ce qui se passe ailleurs que dans le magasin. Je trouve ça super ce magazine. Ça me plairait de visiter mon centre de distribution pour voir comment ça se passe avant que nous recevons notre camion.” 

“De thema's zijn echt relevant en de grootste verbetering is in tempo ! Déjà hâte de voir la 4ème édition ! Het is ook niet makkelijk om de juiste balans te vinden tussen Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg, en toch was het perfect ;)” 

“Hoedje af voor Team Lidl TV. Is telkens echt super gedaan.” 

“Heel leuke nieuwe video! Zalig om te zien dat we echt meer en meer de silo’s aan het doorbreken zijn”

Over Lidl

 

 


Lidl is een internationale retailer die kwaliteitsvolle producten aan scherpe prijzen aanbiedt. In België bedienen ze dagelijks honderdduizenden klanten via een uitgebreid winkelnetwerk en een performant distributiesysteem. Lidl combineert eenvoud met innovatie, met aandacht voor de klant, de medewerker én de planeet.

Ready to get started?

Contact us today for a consultation. Let's tell your story together.

FILM & TVDiscover our films & television projects.