Hoe vaak gebeurt het niet dat we zeggen: “???????????? ???????? ???????????? ???????????? ????????????????????????????, ???????????? ???????????? ???????? ???????????????? ???????????? ???????? ???????????? ???????????????????????? ???????????????????????????????????? ???????? ???????????? éé???? ???????? ???????????????????? ???????????????????????????????????? ???????????????????? ????????????????????????????????.”
_
Ook in het bedrijfsleven gebeurt dit vaak....
Bedrijfsleiders die achteraf zeggen: “Als ik had geweten dat koffie zo belangrijk was voor die persoon van IT, dan had ik welk geïnvesteerd in goede koffie en een goede koffiemachine.” (Zonder reclame te willen maken: voor klein team zoals het onze doet Jura zeer goed dienst.) ????
Achteraf gezien kun je dan gaan checken of de bedrijfsleiding de signalen (gaande van grapjes over “kousensap” over gemor over de slechte koffie tot een officieel punt op een personeelsvergadering) genegeerd heeft, of het eerder lag aan het feit dat de betrokken persoon (soms personen) die omwille van de slechte koffie zijn vertrokken assertiever hadden moeten zijn.
Het blijven vijgen na Pasen. Maar waar je wel iets uit kan leren. Zoals Mandela zei: “???? ???????????????????? ????????????????????. ???? ???????????? ???????? ???? ????????????????????.”
Feit blijft dat investeren in een koffiemachine en goede koffie merkelijk goedkoper blijven dan een aanwervingsprocedure en de inlooptijd die nodig is na een aanwerving om dezelfde productiviteit te kunnen bieden als iemand die ingewerkt is …
Koffie is een simpel voorbeeld. Maar het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer: ???????????? ???????????????????? ???????? ???????????????????????? ????????????????????????????????????????? Belangrijk genoeg om er op een gegeven ogenblik een breekpunt van te maken? ???????????????????? ????????????????????????, ???????????????????????? ????????????.
En smeer veel NIVEA (niet invullen voor een ander). ????
_
???????????????? ???????????? ???????????? ???????? ?????????????...
Door door te vragen. Vragen en graven lijken op elkaar, en dat is geen toeval. Als je ergens goud (informatie) vindt, dan graaf je best verder op dezelfde plek tot je alle goud (informatie) gevonden hebt.
Ik herinner me dat afdelingshoofd dat de signalen van onvrede over het transport naar de verre interventieplekken wel had opgevangen en dacht dat de oplossing een bedrijfswagen zou zijn. De dag dat de bedrijfswagen bekomen werd, (na veel gelobby, want het kon eigenlijk voor iemand met die functie,) nam die persoon ontslag. Het ware probleem was de afstand vanuit Brussel naar Aarlen, en dat werd niet opgelost met een bedrijfswagen. Aangezien er met een bedrijfswagen geen excuus meer was om niet op interventie te gaan in Aarlen nam de persoon ontslag …
“???????????? ???????? ???????????? ???????????? ????????????????????????????!”